Tuesday, April 10, 2012

Sentap !!!!!



Sticker "P" aku letakkan perlahand-lahan di kedua-dua cermin hadapan dan belakang kenderaan, menandakan aku masih mentah dalam pemanduan.... Ayahanda yang meng"offer" dirinya untuk membawa Mercedes lama kesayangannya itu aku tegah... dan aku pula menawarkan diri aku..

Dengan lafaz bismillah kami bertolak pulang kr kampung... dalam perjalanan ke sana... ayah yang membaca surat khabar kadangkala aku terdengar rungutan-rungutan politik masa kini... tol percuma... ptptn dimansuhkan... gaji purata rm 4000 sebulan.... aku cuma mendengar dan tidak menjawab... cuma menjawab dalam hati


"Mereka Itu Pohon Besar, Tinggi Menggapai cahaya...kami ini rimbun kecil, bernaung di bawah mereka... menyerap cahaya apa yang ada.... namun mereka itu tugasnya besar... sepatutnya menghalang hujan dan badai menimpa kami... bukan saling berebut lagi mendapat cahaya ... tetapi menjadi tempat kami berlindung... kerana pemimpin itu akan di soal di akhirat kjelak"


"tuding menuding terus berlaku, fitnah makin menjadi, otak aku makin serabut.... aku cuba mencari solusi di tengah kekelutan dua pihak... bagiku PTPTN tidak wajar dihapuskan bayaran balik namun caj "ujrah" itu dihapuskan, dan sepatutnya kerajaan melakukan ia seperti sistem pinjaman mara di mana pembayaran balik mengikut prestasi akademik pelajar.... dengan ini mahasiswa akan lebih semangat untuk menaikkan pointer mereka, secara tidak langsung mendidik pelajar menjadi mahasiswa yang kompetitif.... kesian aku tengok kawan2ku yang mengambil ptptn terpaksa makan biskut di bulan terakhir semester..."

"kalau keluarga kaya tidak mengapa... bagaimana keluarga kecil, kadang kala ada yang terpaksa menghantar wang biasiswa ke desa sekadar ingin membantu adik-adik....

aku ada terdengar ketika perbualan mak teh ku....


kami ni yang tidak mampu tak dapat mohon bantuan kerajaan ... tapi sedara mara ketua kampung tu semua dapat walaupun rumahnya dah jadi batu berbanding kami yang masih berpapan....


"bagiku  kerajaan suatu hari nanti tidak mustahil boleh bertukar menjadi pembangkang..... begitu juga sebaliknya.... bagiku kerajaan atau pembangkang tiada beza dalam sudut tanggungjawab.... mereka adalah PEMERINTAH.....aku tidak memandang si pemegang jawatan yang besar... cukup sekadar ketua kampung di sini.... pondok bas dibina di depan rumah sendiri padahal dekat selekoh yang berbahaya.... lampu jalan tidak letaknya di selekoh yang berbahaya tetapi letaknya di rumah sedara mara...... bantuan kerajaan diberi pada kaum kerabat... jawatan kampung sesama puak sendiri"

aku suka memetik kata-kata khalifah umar abdul aziz
"sekiranya ada rakyatku yang lapar aku ingin jadi orang yang pertama merasainya, sekiranya rakyatku yang kekenyangan aku sendiri ingin menjadi orang terakhir merasainya......"




relevankah ia akan berlaku... sukar...

sesampainya di destinasi kami sebenarnya sudah agak lewat.... dan terus kami membontoti jemaah ke masjid.... aku mengambil wuduk... dan kami berjemaah dengan empat takbir serta salam.... sayu aku melihat ada keluarga Allahyarhamah yang masih mengalirkan air mata... biarlah air mata itu terus mengalir... asalkan bukan dengan raungan..... semoga ia mengingati akan kematian

Allahyarhamah adalah sedara yang tidak jauh beza umurnya dengan ayahku... sama-sama bermain di bendang... sama-sama hidup susah... 9 anak ditinggalkan..... namun adakah peninggalan itu menjadi aset ke syurga atau beban ke neraka..... semoga Allah memberi rahmat

sesampainya di tapak perkuburan ayah menyuruhku menolong yang lain mengusung jenazah.... aku akur.... entah kenapa aku tidak bersoal banyak... setelah diusungkan ke bawah ada ahli keluarga yang baru sampai dari luar negara.... kapan dibuka sedikit agar jenazah dapat dilihat.. ada ahli keluarga yang mencium dahi si mati buat kali terakhir... ada sendu di wajah mereka.... namun sekali lagi hati berbicara

"apa lagi guna menangis kepada yang telah pergi, ramai manusia di dunia ini bersedih setelah kehilangan... mengapa tidak menyayangi mereka ketika hayat dikandung badan... kenapa tidak dibalas budi selagi nyawa tidak ditarik Izrail!!!"


"namun masih ada peluang kerana dalam hadis kekasih Allah, s.a.w... ada mengatakan setelah perginya anak adam akan ditinggalkan semuanya kecuali tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat... dan doa anak yang soleh...

adakah kita anak yang soleh dengan tidak menjaga aurat?
adakah kiita anak yang soleh andai pergaulan dengan bukan mahram tidak terjaga
adakah kita anak yang soleh andai solat ada yang compang camping
adakah kita anak yang soleh andai belajar pun malas
adakah kita anak yang soleh andai masih ada perkataan ah dan uh kepada ayah dan ibu

 namun bagi yang mempunyai ayah dan ibu... berdoalah selagi ketika mereka masih hidup... jadilah anak yang soleh... peringatan ini juga khas untuk diriku..."


kemudian jenazah dibawa rapat ke liang lahat.... perlahan-lahan dimasukkan ke keranda yang sedikit digenangi air.... entah mengapa aku meringankan tulang aku untuk mencedok tanah... menolong mengambusi si mati.... agak putus nafas dibuatnya....sekali lagi aku bermonolog dalam hatiku

"sekaya manapun kita pakaian ketika mati adalah kain kafan yang putih... itupun akan dikotori dengan comotan tanah"

"sehebat manapun jawatan kita nanti, kita akan disembahyangkan dan ditalkinkan dengan cara yang sama, ketika talkin dibacakan tiada lagi gelaran Dato, Tan Sri, Profesor dan sebagainya... yang ada cumalah sipolan bin atau binti sipolan"

"seempuk manapun katil kita masa kini kelak cuma beralaskan tanah.. didindingi papan yang bakal mereput dan berbantalkan kepalan-kepalan tanah.... katil yang cuma kecil... jauh berbeza denga Queen size di rumah akan kelamaan menghimpit diri..."

benarlah.... kita dari tanah... kembalinya nanti kedalam tanah... memang benar kekuasaan Allah...

harta, pangkat semua akan ditinggalkan...... dan kematian boleh menjemput bila-bila masa.... siapa tahu ketika bergelumang maksiat.... nyawa ditarik tanpa amaran....

adakah ketika itu kita sudah cukup beribadah
adakah anak-anak dan keluarga di bekal ilmu agama
adakah cukup sedekah jariah yang diberi tanpa ada rasa ingin menunjuk-nunjuk
adakah ketika itu aurat sudah dijaga rapi , atau mahu menunggu ajal menjemput orang lain tutupkan
adakah sudah menjalankan tanggungjawab sebagai anak, ibu, ayah , pemimpin dengan sebaiknya


banyak lagi persoalan-persoalan yang boleh disoal

sekadar itu sahaja dari saya....

Wallahualam

1 comments:

ALiFF said...

Salam,

Satu artikel menarik, mohon share..
Keep up ur good work.

Post a Comment