Thursday, March 22, 2012

Aku dan Kau

Aku dan Kau....



Aku masih ingat ketika itu... Ketika "Kau" menjadi milikku.... mulanya dari kisah yang panjang... dari konflik lama kepada "pesaingmu" yang merajuk..kerana kekasaran sahabatku dalam menjagamu...menyebabkan aku dan kwanku bersusah payah mencari pengganti sementara bergandingan di dalam majlis makan malam fakulti pada sem kedua aku di UTM....dan akhirnya kutemu dirimu.

. namun pada waktu itu asalnya kau milik sahabatku... ku hanya berkongsi sedikit modal dalam niat untuk membantu rakanku kebuntuan mencari gandingan di majlis makan malam tersebut... sedangkan aku hanya mampu melihat kau dan sahabatku... bersama... dan ceria

Kemudian sahabatku itu menghadapi konflik... dia ingin melepaskan dikau..aku berasa kasihan... dan ketika itu aku nekad untuk menyelamatkan kau... dan seterusnya berganding denganku....justeru aku lantas menyatakan... aku ingin menjaga dikau sebagai "kekasihku".... mutlak sebagai milikku

Kemudian aku dan engkau mula bergandingan... namun sekali lagi pada mulanya kita tidak serasi...aku terasa kekok... dan kadang kala ada penyesalan aku memilikimu.... dan ada masanya aku ingin melepaskanmu....

Namun semakin lama kita semakin serasi... hampir setiap masa kau bersamaku... hampir dalam semua majlis kita bergandingan... ramai yang bertanya tentang dikau.... cemburu akan kita.... di dalam majlis kita mendapat pujian.... kerana kita serasi... kita menjadi raja dan puteri....

Kemudian kita sering diajak bersama berjalan bersama sahabat2 ke tasik atau taman-taman untuk "bergandingan"..... dan saat yang merapatkan kau dan aku ketika kita sama-sama keindonesia... di situ banyak memori indah kita bersama dapat dirakam.... aku juga tidak akan lupa saat kita bersama meredah hujan di dalam program bakti siswa... sungguh... sungguh aku risau andai engkau "demam" dan "sakit"... Alhamdulillah engkau dan aku berjaya meredah badai....

Dalam pada itu ada orang lain yang "mendekati"mu... "mengenali"mu.. "merapati"mu.... dan "berkenalan" denganmu.... ada yang ingin berganding dengan dikau... dan aku izinkan... dan aku sentiasa memberi tahu mereka "jaga Kekasihku baik2... dia je la yang aku ada kat UTM ni, inilah kekasihku untuk sekarang ni... dialah "isteriku" untuk masa ini".....dan aku melepaskan kau sementara dalam jagaan mereka dalam keadaan resah.. risau.... andai engkau terluka... andai engkau disakiti...tidak lama kemudian engkau menjadi rebutan.... dan aku terpaksa merelakan kau digandingkan dengan mereka atas asbab tidak ingin mereka berduka

setelah sekian lama kira-kira dua tahun setengah bersamamu,...

Kemudian engkau mula "ternoda"...ada "parut" yang mula tercarik.. ada yang tanggal dari dirimu...hilang...... pakaian yang untuk melindungimu mula lusuh..ada yang perlu ku jahitkan untukmu..... kau tidak lagi secantik dahulu....kini ketika kau digandingkan denganku kita tidak sehebat dahulu.... aku melihat rakan-rakanku mempunyai kekasih baharu yang lebih menasyikkan dari dikau.... walaupun kadang kala hatiku tergugah.... aku cuba untuk terus setia

kemudian aku berfikir... dan aku mula berfikir....

"kecantikan itu tidak akan kekal abadi... ia umpama bunga... pada asalnya ia akan kembang mekar dan akhirnya ia akan layu....dan aku adalah kumbang... jangka hayatku juga tidak lama... aku juga akan tua... aku akan terus setia....Ya!!... aku akan terus setia walau ada yang lain dihatiku...dan andai aku miliki yang lain... engkau akan terus kekal di hatiku sebagai "kekasihku pertama"....."

sedikit demi sedikit...Untuk menunjukkan rasa sayang padamu aku membeli perhiasan untukmu.... perhiasan lama yang hilang aku gantikan....aku membeli juga kelengkapan keselamatan kerana aku takut kau tercedera oleh tangan durjana... aku juga membelikan kau kelengkapan terbaru...." kaca mata" untuk engkau... gelang yang comel...sebagai hadiah jasa engkau setia padaku...Kini kau kembali cantik bagiku ...

"biarlah engkau tidak cantik di mata orang lain asalkan kau cantik di mata hatiku"


sehingga kini aku menggunakan kau sebaiknya... aku ingin bersama kau menjadi aset aku ke syurga.... memori yang kau dan aku rakamkan bersama aku siarkan di FB.... agar ia menjadi tatapan betapa besarnya dan betapa hebatnya kekuasaan Allah dalam mencipta keindahan alam....  aku terharu apabila ramai yang mengucapkan "subhanallah" tatkala memori aku dan engkau hasilkan menjadi tatapan mereka... kemudian aku mula nukilkan ayat2 kitab suci... dan juga permata-permata hadis dalam setiap memori kita bersma agar menjadi pengajaran untuk orang lain....


nampaknya setelah menulis panjang aku terleka dalam memberi tahu siapa "kau" sebenarnya

Tadaaaa........




My Old Look DSLR


Inilah "kau" itu my d3000... ye....mmg kalau compare dengan teknologi semasa dah ketinggalan... tp banyak jasanya..... sedih sangat bila ada yang cederakan "kekasih material" saya ni.....dan sekarang sy dah mula hias balik.... insyaAllah kamera ni sy simpan sebagai kenangan... kamera pertama saya...bila saya ada duit dan beli baru saya akan beri kat isteri saya nanti kamera ni...selepas tu menjadi milik anak anak saya.... 

banyak gambar2 lain dibawah... cuma  pesan saya kepada  photographer... gunalah kamera anda sebaiknya... jangan salah gunakan... gunakanlah untuk perkara yang memberi manfaat... kepada photographer islam.... tunjukkanlah pada dunia tentang kebesaran ilahi.... tunjukkan juga pada dunia kerosakan-kerosakan yang mereka lakukan... kita sebagai photographer inilah senjata kita....dan jadikanlah senjata ini sebagai saham akhirat di syurga... bukan saham akhirat di neraka... 

hmm jangan fikir saya ni terlalu materialistik... saya beli kamera ni ada atas asbab2 tertentu macam saya cerita dia atas.... sy beli ni asalnya nak tolong kawan.....dan kamera ini masih lagi berjasa kepada semua.... saya bukanlah photographer professional....jadi gambar yang diambil biasa-biasa sahaja

Upgrade pelan2.... siap ada gelang :)... lens pendek sy x jual... sy sayang..




bag kat belakang tu dah tukar.... dah berjahit2 dah bag tu

ni bag baru saya.... mudah dibawa ke mana2
2nd hand je


Burung-burung di utm


Termenung dalam program bakti siswa


Tupai yang berkeliaran... comellll



Bersama adik2 usrah main lightning


musuh ketat...kak non... i am nikon


rasengan......:)


langit macam gula-gula kapas


di indonesia


gambar ni time nak gi indonesia



slow shutter... kat terengganu

waktu ni meredah hujan time bati siswa... risau sngt kamera rosak

cantikkan pemandangan kat kg sedili kechil.... ada rever cruise

bergambar dengan family


bersama anak-anak yatim islam pontian

hurmmm???



yang ni abg sy yang kahwin... nampak je garang tp baik..


yg ni dari lensa kamera kawan kat terengganu

candid dari lensa kawan sebelum my d3000 di upgrade



4 comments:

NadiRah said...

semngt je nk tau sape td..
huhuhu

Razman LOP said...

pe lg proofff, beli baru ler....

Manan Qayyim said...

Cantik Gambar2 tu Afiq

Manan Qayyim,
Ampang

pelayarilmu said...

^___^

Post a Comment