Friday, June 24, 2011

yAnG BeRhArGa

asalamualaikum wbt

apa khabar pelayar-pelayar ilmu sekalian, semoga sihat hendakNya...... apa yang berharga? itulah tajuk yang akan saya bincangkan.... semoga kita semua turut berdiskusi secara terbuka....


adakah ini yang paling berharga




atau yang ini




atau yang ini



terpulang pada diri anda masing-masing.... cuma berfikirlah ye... baiklah sebenarnya kisah yang ingin saya sampaikan... jika nak diingat balik terasa cepat masa berlalu.... sekitar di tahun pertama ada satu kelas english communication yang mengadakan "impromptu speech".... apakah ia? ia adalah pidato spontan.... tapi kebanyakan studnt membawa tajuk sendiri.... ada yang bercerita entang hobi.... ada yang bercerita dengan aktiviti campaingn dan sebagainya... namun saya pula berminat bercerita tentang.....



ops... jangan salah faham bukan tentang CINTAN CINTUN..... tetapi mengenai betapa berharganya kasih sayang..... yang saya masih ingat pensyarah tersebut bernama miss Shalini.... sngt baik orangnya.... owh... cerita saya mengenai kisah dongeng di mana seorang raja (Raja Midas) seorang yang tamak di mana dia telah didatangi dewa dan memberikannya hikmat yang mana setiap perkara di sentuh dengan jarinya menjadi emas.... pada mulanya dia sangat suka namun akhirnya apabila suatu hari anak kecil perempuannya yang dipeluknya turut menjadi emas.... dia kemudian ditakuti dan dijauhi... di situ dia sedar tentang apa yang berharga... 


hmm... belum habis lagi post ni.... sebenarnya saya nak kemukakan al kisah satu impromptu speech dari kawan saya... waktu itu pertama kali saya lihat dia bercakap di hadapan.... penampilannya sederhana berpakaian muslimah membuatkan saya kagum(tak lebih dari kagum sahaja). 




dia bercerita tentang benda (benda bukan manusia) apa yang berharga bagi diri dia ....yang dia simpan dan bawa selalu

antaranya
tapi jenama lain... :) pilot rasanya... tak silap saya diberikan kawan dia


kedua 



dan ada beberapa lagi tapi yang akhir dia kata yang membuatkan saya sangat kagum ialah benda yang paling berharga yang dia paling sayang iaitu




ya!!! sebuah quran kecil.... maafla tak ingat warna apa... tapi yang saya pasti semua terpaku dan kagum akan pidato dia..kalau dia ada baca pasal post ni sy harap dia terus menjadi contoh buat muslimat yang lain... sekal lagi saya minta maaf.... jangan salah faham....ini sekadar perkongsian ilmu... bukan kisah cerita cinta saya ye hehe....baiklah saya meninggalkan persoalan bagi anda.... APAKAH YANG BERHARGA BUAT ANDA? cari dan hargailah..........

p/s: hargailah semua di sekeliling anda......:)

0 comments:

Post a Comment