Monday, June 13, 2011

tAk bAiK bOhOnG tAu!!!!!!!!!!!!!



bagi kanak-kanak mereka di tadika sudah diajar dengan lagu-lagu yang berbentuk moral untuk tidak berbohong

"siakap kembung gelama ikan duri"
"bercakap bohong lama-lama mencuri"

tipulah kalau anda pembaca tidak pernah ,mendengar quatation di atas.... lagi satu kalau yang suka tengok cerita P Ramlee dalam filem bujang lapuk

Siti Tanjung Perak : Ayu!!! Eton!!! Kemana saja ni dua orang pegi.. tak balik-balik..
Ayu balik...
Siti Tanjung Perak : Hah!! ayu kemana ko nie???
Ayu : 20 sen
Siti Tanjung Perak : Ahh!! aku tak ada duit..lekas masuk...Eton!!!!
Zaiton : Apa mak ni terpekik2..Eton dah balik nie...
Siti Tanjung Perak : Ko tu dah nak kahwin tak reti2 nak duduk rumah..
Zaiton : Ala Eton gi ke rumah kak Tipah sajer.
Siti Tanjung Perak : Ko ni ada-ada sajer..rumah kak tipah ler, rumah kak bibah, rumah kak siti tanjung perak..ehh itu nama aku..


lihatlah bagaimana menariknya tentang cara bagi orang belajar untuk tidak baik menipu..... ok jom dengar cerita teman pule


di sebuah sekolah seorang ustaz dalam time kelas agamanya mempunyai kira-kira 30 orang murid

ustaz: baiklah adik-adik pelajar sekalian... alhamdulillah kita dah abes belajar tajuk yg kita  
           lompat sebelum   ini.... apa dia adik-adik pelajar?
pelajar-pelajar: bab kawen cikgu....
ustaz: cuba sebut rukun nikah ye adik-adik pelajar
pelajar-pelajar: (mereka semua dengan lancarnya menyebut satu persatu tetapi sangat 
                         JELAS!!!!)

1. Pengantin lelaki
2. Pengantin perempuan dan perempuan yang tertentu.
3. Akad (Ijab & Qabul)
4. Wali
5. Dua orang saksi

ustaz: bagus..... ada pembaikan dari sudut kerajinan kamu semua.. jadi ustaz nak minggu 
           depan kamu  semua  hafal dan fahamkan surah al-baqarah ayat 287... boleh adik-adik
           pelajar?
pelajar-pelajar: boleh ustaz......... 

pada minggu hadapannya

ustaz: baiklah adik-adik pelajar.. dah baca ke apa yang ustaz suruh..... 

pelajar-pelajar: sudah ustaz........

(salah seorang pelajar): panjang ayatnya.... boleh ustaz terangkan........

 (salah seorang pelajar): betul3x... bak kata upin ipin

Ustaz: sebelum tu kita masuk bab belajar membohong...

(salah seorang pelajar): eh ustaz... minggu lepas bab kawen kenapa sekarang bab bohong? x
                                          advance la ustaz...

Ustaz: bagusnya soalan....sebenarnya ustaz nak test kamu.... kata kamu semua dah baca... tapi
             kamu sendiri tak tahu  surah al-baqarah ada 286 ayat je..... sebab tu kita belajar tajuk
              ni....

pelajar-pelajar: (sume tertunduk malu)
         


p/s: saje tulis.... muhasabah itu menjentik  hati manusia.... tak baik bohong tau


10 comments:

Ummu Nuha said...

salam,

bagus entri ni..peringatan yang sangat bagus :)

NURUL AINI NORAZMAN said...

sapa menipu potong lidah,.--> ni yg aini paling tkot kecik2 dulu,.=p

Anonymous said...

Alhamdulillah, dah rajin update skrg ea..teruskan mengingatkan semua insan yg sememngnya bersifat
pelupa.....

pelayarilmu said...

terima kasih atas komen... hm anonymos... siapakah anda.... ? sekadar persoalan

Atika Aula said...

kalau nak jadi guru, kena bijak untuk guna psikologi jgk. bagus2 :)

N I A said...

btol ckp atika aula,....psikologi penting dalam dunia pendidikan,.....kene byk belajar utk penjdikan diri guru yg terbaik insyaAllah,.....palayarilmu thank atas perkongsian,....

pelayarilmu said...

everybody is the teacher and teacher is the learner forever

naiba said...

=)...bagus dan setuju...
saya ada dengar, lain-lain pelajar..pendekatan yang digunakan adalah lain..

saya percaya,apa yang ustaz tu buat tu dah cukup mengajar pelajarnya supaya tidak berbohong...

teknik psikologi yang bagus

amkar said...

i love to read your entries.. it is so knowledgeable.. keep going..

rusya AS said...

PSIKOLOGI STYLE~

Post a Comment