Wednesday, January 18, 2012

100 Kumbang Dan 1000 Bunga



Asalamualaikum, apa khabar?  post sy kali ni adalah sedikit diskusi yang saya adakan di laman sosial facebook... selamat membaca dan memberi  pandangan

mari berdiskusi: ratio sekarang lelaki kepada perempuan adalah 1 kepada 7.... apa pendapat shbt sekalian............
  • Atiqah Hamid aik..bkn 1:10 ke??
    about an hour ago · 

  • Afiq Huri dah naik eh? hahaha... asif klu salah statistik... walauapapun pwanita lg ramai dari lelaki....
    about an hour ago · 

  • Atiqah Hamid hahaha...besa r 2...law xsalah...ana pnah bca bku(xingt tajuk),dia tli,akir zamn ratio pmpn n laki 50:1
    about an hour ago ·  ·  1

  • Afiq Huri betulla tu pernah dgr ceramah jga pasal ratio tu..janji Allah... sampai masa ia akan terjadi...
    about an hour ago · 

  • Atiqah Hamid hur,Betul r noh...Janji Allah,kn??
    about an hour ago · 

  • Afiq Huri yup.... cuma skrg ni kalau kita kaitkan masalah sosial sngt berleluasa... Baginda dtg mengangkat martabat wanita.... tp kini sekali lg jahiliyah itu kembali.... kalau dulu anak ditanam hidup2... tapi skrg dibuang merata2....
    about an hour ago ·  ·  1

  • Irdina Syakira boleh cerita x pasal yng ni saya x fhm cerita ni
    59 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid Afiq Huri,sila2...
    58 minutes ago · 

  • Irdina Syakira cuba lah cerita pasal yng ni
    58 minutes ago · 

  • Afiq Huri yang ni tu apa??? skop luas.. sbnrnya
    57 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid haah..perkecilkn skop 2..bru r ustz.Afiq dpt tell us more :)
    56 minutes ago · 

  • Irdina Syakira cerita ni pasal perempuan dan lelaki ke tapi apa maksudny tu
    55 minutes ago · 

  • Afiq Huri ish sy bukan ustaz.... jauh martabat sy berbanding ustaz.... sy insan biasa....hambaNya yg hina
    55 minutes ago · 

  • Afiq Huri baiklah sy timbulkan persoalan.... katakan dalam kalangan kumbang2.. katakan 100... berapa ekor yg anda rasa kumbang yang baik?
    53 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid ‎20...
    51 minutes ago · 

  • Afiq Huri agak2 la kalau ada 1000 kuntum bunga dalam taman tu berapa bnyk bunga yg 20 tu dapat lindungi?
    50 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid hurm..100 je kot...huhu
    48 minutes ago · 

  • Syawal KamiKaze ptot la laki skang mkin gatal,, asal ade pmpn lalu je na ayat.. hahaha..
    48 minutes ago · 

  • Afiq Huri rasa2 la apa yg jadi pada 900 kuntum bunga yang lain?
    47 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid hurm..terbiar n layu..am i right??
    46 minutes ago · 

  • Afiq Huri dan kemungkinan besar akan dirosakkan 80 kumbang yang lain kan?
    45 minutes ago ·  ·  1

  • Afiq Huri persoalan kedua.. agak2 la.. bagaimana 100 kuntum tu nak bersaing dengan 900 yang lain utk mendapat kumbg terbaik?
    45 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid bsaing utk jadi yg tbaik..so,dpt kumbg yg baik..
    43 minutes ago · 

  • Afiq Huri bagaimana caranya?
    43 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid u mean that flowers??
    42 minutes ago · 

  • Afiq Huri yup...kita fokus pda bnga
    41 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid hurm..jga klopak n madu 2 elok2..betul??
    40 minutes ago · 

  • Afiq Huri betul tu.... kalau kita kaitkan dengan suasana kita sebagai manusia agak2 mcm mana wanita ni nak dapat lelaki yang baik?
    39 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid hurm...be yourself good n u will get the same..am i right??
    38 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid Janji Allah lam Surah An-Nuur:ayat 26...
    38 minutes ago · 

  • Afiq Huri thats right: (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. Surah An-Nuur:ayat 26.
    37 minutes ago · 

  • Afiq Huri tapi Allah juga kita berusaha kan.... ? rasa2nya ada pendapat x?
    36 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid yup...berusaha n brusaha..law kita baik,kita dpt suami yg xbaik..pasti 2 dugaan..n ksudhnnya slalunya,laki 2 brubh better or dorg cerai n pmpn 2 dpt suami yg ssuai ngn dia..n sbaliknya,,kn??
    34 minutes ago · 

  • Afiq Huri jauh sngt tu... baiklah kalau awak antara 100 kuntum bunga di antara 1000 tu...apa yg awak buat utk dapat laki yg soleh....
    33 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid like what i've wrote b4...cuba mnjadi baik...so,hak Allah r nk bgi yg cmne..sbb sye sntiasa berusaha mnjdinya...slalunya,Allah akn bgi spadan kita,kn..??(^_^)
    31 minutes ago · 

  • Afiq Huri ‎:) betul.... cuma bg sy dalam situasi skrg...kalau wanita yg baik agamanya dan ingin memelihara keturunan tiada salahnya dia mencari lelaki yang soleh dengan melamar terlebih dahulu.... dan lagi bagus andai poligami dipersetujui.....
    27 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid hurm..benar 2..(tpi,mampukh ak mpersetujui poligami??)
    ikhlas itu ssah..tpi,mncuba utk iklas itu perlu..(^_^)

    26 minutes ago · 

  • Afiq Huri baiklah... kalau awakla yang memiliki kebun tu.. awak sggup tak tengok bunga2 yg lain itu layu? dirosakkan oleh kumbang2 yang tidak bertanggungjawab?
    24 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid sbb 2 sye ktkn mncuba utk ikhlas 2 perlu..biar sama2 hidup,sama2 bersyukur..We re slave of Allah who have nothing..so,kta perlu utk sling mlengkapi kan...ksian lak bnga2 lain 2...hurmm..
    20 minutes ago · 

  • Afiq Huri hahahaha... ok..cuma sbnrnya sy nak bgtahu... lelaki ni susah nak jumpa yg baik... sy sndri pn jahil lg.... tiada istilah perigi cari timba... kalau dah jumpA dan BERSEDIA... risiklah.... dan kalau lebih baik lg selamatkan maruah wanita yang lain.... mcm sy ... insyaAllah setia pda yg satu.... cuma sy cuma merancang dan takdir Allah tentukan
    16 minutes ago · 

  • Atiqah Hamid InsyaALLAH...smoga Allah tntukn yg tbaik yaa...:



    post ini bukanlah sekadar mengaitkan dengan alam  perkahwinan semata.. cuma mengajak kita berfikir bagaimana nak menyelamatkan maruah wanita, memelihara keturunan, menjadi lelaki dan wanita yang soleh, dan mengajar kita berusaha....
    andai ada komen amat2 di persilakan... wallahualam


    p/s tq pada atiqah hamid yg sudi menjadi rakan perkongsian bicara ketika itu


6 comments:

Anonymous said...

Aiwah....Jamil jiddan..May Allah bless n protect all of us..Aaameen..(^_^)

A.H.(Sutra Iman) said...

Welkem,sahabat...(^_^)
Smoga kita dpt ambil i'brah darinya..
Sma2 bkongsi Ilmu-NYA...InsyaAllah..

shafira said...

This is really great blog, I always find worth reading stuff here. Thanks

Ad-Dien said...

tiada istilah perigi mencari timba di dalam Islam, selusurilah fiqh sunnah, nascaya anda akan temui sirah para akhowat menyerahkan dirinya kepada lelaki beriman.

wallahumusta'an

Manan Qayyim said...

Bila berkata tanpa ILMU gini la jadinya...
Siapa lah kita hendak mempertikaikan ILMU & UNDANG2 Allah...
SYukran atas infomasi ni Afiq.

Manan Qayyim, Sungai Petani.

Anonymous said...

Singgah...
Perkongsian yg baik

Cik Madu

Post a Comment