Monday, August 8, 2011

Aurat Wanita Itu Seperti Jagung

assalamualaikum wbt

ish ada ke patut posting pasal buah bulan puasa ni..... terliur teman-teman pelayar-pelayar ilmu membacanya.... ahaaa.... selalu orang kata jagung ni sombong belaka.... ikutlah resmi padi semakin matang semakin tunduk........ jangan ikut resmi jagung semakin tinggi semakin sombong... iyakah? ianya pepatah yang diciptakan maka kita juga boleh membina pepatah baru dengan syarat pepatah itu diterima ramai....

cakap pasal jagung apa yang pelayar-pelayar sekalian terfikir? sedap ni dapat jagung bakar... kalau tak pun cekodok jagung.... bubur jagung.... puding jagung.... walaubagaimanapun posting saya berkenaan jagung yang ada di pokok lah, maksud saya belum diproses


kenapa saya kata aurat wanita itu seperti jagung..... saya ambil misalan sahaja... mungkin ada kata macam manggis... macam rambutan atau macam durian.... terpulang pada pendapat masing-masing.... mari kita lihat selalunya yang kita beli dah siap berkupas kan? jagung ni sebenarnya dilitupi berapa lapisan kulitnya yang keras sehingga kita tidak dapat melihat biji-biji menguning yang masak di dalamnya.... jadi muslimat sekarang kenalah seperti itu.... menutup dengan rapi bukannya membalut aurat itu....

kulit jagung yang melitupi biji-biji jagung itu adalah demi melindungi jagung itu dari serangan perosak-perosak..... cer bayang kalau jagung tu rosak.... anda semua pun teragak-agak nak makan jagung tu kan? tapi kalau jagung yang kulitnya cantik ditutup (maksud saya dibaja, disiram dengan baik) maka anda akan lihat jagung yang cantik akan terhasil.... berebut orang nak beli tau jagung yang cantik


maka untuk wanita itu elakkan daripada "perosak-perosak" yang akan merosakkan maka litupkanlah aurat anda....jangan risau orang kata old fashion ke apa? sebab pada akhirnya nanti ketahuilah banyak manfaat yang anda perolehi.... lelaki yang baik.... terlindung dari pandangan yang rakus.... rasa selamat jer...

baiklah rasa setakat itu sahaja perkongsian dari pelayarilmu kali ini... maka jadilah seperti jagung yang auratnya dilitupkan.....


renung-renungkan selamat makan jagung... ops silap.... selamat berpuasa




3 comments:

Ummu Nuha said...

salam..suka dengan perumpamaan wanita seperti jagung :)

aimie amalina said...

hehhee
comeinyeee
tapi betol!
pompuan=jagung
dah la suke jagung..weee

afiqhuri91 said...

sila kongsikan jika dirasakan bermanfaat :)

Post a Comment