Friday, February 11, 2011

Cinta dan Couple, Haramkah?




Assalamualaikum wbt…
Alhamdulillah sekali lagi saya diberikan kesempatan dan ruang untuk kembali mencuci sesawang yang ada di laman blog pelayarilmu@fantasyandreality ini.
Mari sekali lagi kita membuka tingkap minda dengan mengetengahkan isu ini tanpa menyempitkannya kepada suatu simpang yang kecil. Nukilan saya ini cuma sekadar pandangan dripada diri ini, andai tersalah bicara diharapkan agar sahabat-sahabat pembaca sudi berkongsi.
Cinta Itu Haram?
Persoalan-persoalan ini sering bermain di fikiran kita. Suka saya membawa analogi kita sendiri sebagai manusia memerlukan air dan makanan. Tanpa makanan dan air kita tidak dapat untuk menjalankan aktiviti seharian dengan sempurna. Kenapakah ini berlaku? Kerana ini merupakan keperluan asas  bagi kita, keperluan fitrah kita sebagai manusia. Merujuk ayat Al-Quran berikut:
Surah al-Hujurat, ayat 13
Wahai umat manusia, sesungguhnya kami meciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu daripada berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih berketurunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaan dan amalan kamu).

Mari kita mentadabbur ayat di atas (sekali lagi saya meminta andai ada tersalah bicara tolong tegur):
Cinta itu tidak haram, ia merupakan keperluan hati bagi setiap manusia. Ini kerana Islam itu hadir tidak mengharamkan fitrah namun mengajar bagaimana kita mengawalnya.  Cinta itu hadir dengan sendirinya dan akan datang tanpa diduga. Cinta itu akan bertambah cantik andai meletakkan cinta kepada maha pencipta pada tempat yang pertama


Couple itu TIDAK Haram!!!!!!.................................
Bersabar…. Mungkin ada yang tidak puas hati dengan statement saya di atas.  Tenangkan hati lapangkan minda, sebelum saya melangkah lebih lanjut.  Bagi saya couple itu tidak haram andai dibawa dengan cara yang betul. Apakah cara yang betul itu?????? Cuba teka????
……..Jawapannya……. CAMar  
Saya ingin mengambil shortform CAMar  yang membawa maksud Couple After Married. Setuju???? Terpulang pada masing-masing. Bagi saya, cara berpacaran yang lebih manis adalah dengan berpacaran selepas diikat dengan perkahwinan. Kenapa? Cinta selepas perkahwinan lebih diredhai dan dirahmati. Merujuk ayat Al-Quran di bawah.
al-Nur ayat 32:

Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.

Allah swt juga berfirman didalam surah al-Rum ayat 21:

Dan di antara membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi tanda-tanda yang orang-orang yang berfikir.
Saya rasa tidak perlu saya mengurai lebih panjang, kerana kedua-dua ayat ini menunjukkan bahawa perkahwinan itu membawa kelebihan dari sudut lahiriah mahupun batiniah.  Couple ini merupakan agenda barat yang menghalalkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan sehingga tidak menjaga ikhtilat dengan duduk berduaan, berpegang tangan, bermesra-mesra sebelum wujudnya ikatan yang sah.


Maka konklusi kecil bagi saya, bahawa cinta itu tidak haram. Namun jika ia berlandaskan nafsu ia akan menjerumuskan kita itu ke lembah zina yang hina. Elakkan couple  sebelum diikat dengan tali yang sah.  Andai kata ada yang berkenan di hati doakanlah kebahagiaan orang yang dikasihi kebahagiaan dunia dan akhirat dan bukannya membawa orang yang di sayangi bergelumang dengan dosa.  

2 comments:

A,H.(Sutera Iman) said...

Ya Allah,Pemilik hti2 kmi...KAU jagalah hati2 kami agar ia tidak lemah dipagut dosa & noda yg seringkali ingin menghimpit..Penuhknlah hati2 kami dgn Nur-MU yg tidak kunjung malap..Aaamin..Ya Rabbl A'lamin..

Nisa' said...

izin copy & share ye...untk jd rujukn asgment sy

Post a Comment