Sunday, February 13, 2011

Persatuan Mahasiswa Islam UTM mnyokong Hari Kekasih...................................................................................????

Asalamualaikum, post saya kali ini agak pendek... kerana perkara ini berlaku dalam keadaan ad-hoc ... semalam saya telah mmenjumpai satu "poster" di salah sebuah surau di sekitar UTM, dan saya amat terkejut apabila menjumpai poster di atas di bawah.




saya mengulas isu ini bukan  dari sudut pandangan PMI kerana saya tidak dizahirkan apa-apa jawatan dalam persatuan ini, saya melihat persatuan ini menggerakkan sesuatu yang baik selama saya berada di UTM dengan majlis-majlis ilmu, berbuka puasa di masjid dan sebagainya seperti juga kelab-kelab kerohanian yang lain

Bagi pihak berkenaan yang mengeluarkan statement tersebut saya yakin ada perselisihan faham. dan saya yakin pihak PMI sendiri telus untuk membincangkan perkara ini dengan cara yang lebih baik. Bagi saya untuk menegur kesalahan ini (walaupun bagi saya tidak  benar) anda pihak KMB amat tidak patut menggunakan cara sebegini.

Pihak PMI juga insan biasa yang dilahirkan sebagai insan biasa yang akan melakukan kesalahan, saya yakin mereka akan bersikap terbuka andai pihak KMB menegur kesalahan mereka dengan berhikmah. Teringat kisah perang Rasulullah. Dalam peperangan pertempuran dimulakan dengan menghantar wakil kedua-dua pihak secara berhadapan bukannya menyerbu dari belakang. Tambahan pula ini adalah satu fitnah kepada penggerak organisasi islam di UTM ini. jadi renung lah ayat dan hadis di bawah:


“Dan fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh” (Surah al-Baqarah: 191)

Di dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda:
"Tidak sempurna iman salah seorang di antara kamu sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri."
jadi fikirlah kembali kepada pihak yang berkenaan, dan kepada semua mahasiswa dan pembaca, saya yakin anda juga bijak berfikir mana yang betul dan patut dilakukan. andai poster-poster ini dijumpai serahkanlah kepada pihak PMI dan kalau ada kekeliruan berbincanglah dengan mereka.

2 comments:

Syamil Dzulfida said...

prk da dkt ..byk fitnah

MUHAMMAD TAUFIK said...

Persatuan Mahasiswa Indonesia barangkali..

Post a Comment