Wednesday, November 17, 2010

aidil adha 2010

asalamualaikum kepada para pembaca tidak kira apa pangkatnya, datuk, datin, tan sri atau apa sahaja sehinggalah kepada rakyat biasa, apabila anda membaca post ini anda adalah pembaca.... yang membezakan darjat adalah setinggi mana diri kita menilainya....

sebelum tu saya mengucapkan selamat hari raya aidil adha kepada semua yang mengenali mahupun tidak mengenali diri ini... apa yang anda tahu mengenai aidil adha????

kita sudah biasa mendengar aidil adha ini mengisahkan pengorbanan yang dilakuakan nabi ibrahim untuk mengorbankan anaknya setelah turunnya wahyu drpd Allah swt..... cuba kita bayangkan apabila kita menjadi seorang ibu atau bapa relakah kita mengorbankan anak kita.... sebab itulah apabila kita mengukur nilai pengorbanan itu adalah sejauh mana kita kasih akan harta yang kita korbankan itu

MALANGNYA
apa yang terjadi pada masa kini kita melihat kes pembuangan bayi telah bersepah-sepah ditayangkan di dada-dada akhbar. bak kata pepatah sudah terang lagi bersuluh bahawa nilai pengorbanan dalam jiwa manusia telah jatuh ke tahap yang paling rendah....

Berbalik semula,
saya meminta maaf kepada beberapa orang rakan terutamanya fahrul, kak edelin dan lain apabila saya menegur mereka untuk pulang ke rumah... sebenarnya saya cuma ingin bergurau sahaja... jd sy mnta maaf, walaubagaimanapun dalam gurau itu sebenarnya menuntut kita sebagai pelajar untuk melakukan pengorbanan sebagai seorang pelajar, cuba kita bayangkan apabila kita menjadi ibu bapa mesti kita rindukan anak-anak untuk pulang ke rumah tambahan lagi di hari yang penting sebegini....  JIKA BOLEH kita seharusnya cuba untuk pulang ke rumah, andai kata ada kekangan yang betul-betul penting tidak mengapalah....


Aktiviti di Rumah
1. jadi jururawat kepada ayah
2. jadi penternakm itik dan puyuh
3. "mengorbankan" itik dan angsa
4. main dengan anak sedara yang comel
5. jadi posmen daging korban rumah ke rumah
6. macam x study







walauapapun saya sekali lagi mengucapkan selamat hari raya aidil adha dan mohon maaf buat segalanya

wallahualam

4 comments:

siti zulaiha said...

salam afiq..seronok nye beraya di rumah..
saya beraya di utm sahaja..tiada pengorbanan lembu dan kambing setakat stay kat utm...hahhahaa
anyway..selamat hari raya aidiladha...

NiaNurani said...

masih belum trlmbat utk sy ucp salam eidul adha..

benar afiq..tiap ibu mahu anaknya beraya di disampingnya..sperti sy, tahun lepas kami tidak beraya brsama(krn mereka beraya di makkah)..dan tahun ini, ibu sy yg xbenarkn pulang..sbb sy belum habis exm..klau ikutkn hati, mahu saja pulang..=)

ps:-lame dah x tengok cik 'angsa'..(:

pelayarilmu said...

maafkan sy nia nurani klu sy bt saudari sedih... insyaAllah berpeganglah kita pada hadis
"matinya anak adam terputuslah segala perkara di dunia kecuali tiga perkara
1 sedekh
2 ilmu yang bermanfaat
3 doa anak yang soleh"
jadi kita doakan ibu bapa kita ye... jgn sedey2 tunaikan hasrat ibu bapa
goodluck for final

NiaNurani said...

eh..afiq..tak de ape2 la..^___^
cuma terkilan sikit sbb adik beradik lain xbalik jugak sbb cuti sehari je kan..tkut mereka je yg sedih..pepun time kasih ats peringtan kat ats tu..insya'allah untaian doa mnjadi pngghubung antra kita dgn ibu bapa meski jauh di rantauan..=)
maat taufiq wannajah fi kulli imtihan..:)

Post a Comment