Monday, August 29, 2016

Matlamat Hidup.... Apa yang dikejar? Stigma masyarakat......

Jam 2 pagi tangan ni duk gatai bukak blog yang memang lama tak dilawati pun..... 
mungkin gara-gara stress writing thesis yang mood sekejap ada sekejap xde....
saat mengelamun dengan harapan akal kecik aku ni akan bersemangat kembali tetiba aku terfikir tentang matlamat hidup.....

kalau dari kecil aku rasa matlamat hidup aku mngikut stigma masyarakat, keluarga dan mungkin kawan2....
tidaklah aku tidakkan atau aku katakan apa pandangan mereka tentang matlamat hidup aku ini salah....
cuma ada ketika aku penat dengan semua expectation yang aku terima

seingat aku bermula dengan UPSR semua akan tny,,,,, "berapa A UPSR hang"
kemudian bersambung "anak sy masuk asrama, afiq x dapat masuk asrama ke"
kemudian PMR pula
mujur masuk MRSM
kemudian SPM pula
sudah tentu result pun ditanya
lepas tu sambung belajar mana

 sekarang pula
bila nak abes belajar
bila nak kahwin

akan datang aku rasa
bila nak ada anak
kalau ada anak mungkin 
"bila nak tambah lagi seorang"

atau 

bila makin meningkat tua
"bila anak kau nak kawen"
"anak kau kerja apa"
"bila nak ada cucu"

 kemudian

aku sendiri tidak tahu lagi

entahla
aku rasa aku cuma ingin hidup bahagia, dan kalau boleh tidak stress
wallahualam la
tp so far aku x rasa aku nak banglo dua tingkat
kereta audey atau bmw six series

cukup sekadar hidup bahagia
bahagia

elakkan lah dari bertanya terlebih2 mcm
"bila kau nak ada anak"
"kau kerja ni je"
"ala sikitnyer gaji ko"
"bile nak kawen bro"
"xde plan nak tambah bini ke" (ini gurau hahaha)


bukan x boleh tp biar betul cara dan tempat
contohnya bila kau nak tanya bila kau nak ada anak janganla tanya depan isteri atau depan suami
pastu bagila cadangan ke jumpa pusat urut ke...makan makanan sihat ke
kalau mcm nak tny "kau kerja ni je ke" jgn tny kalau kau xde nak offer kerja ke
tu ha "bila nak kawen".... kalau kau ada nak kenenkan baru kau tanya


kalau sekadar bertanya semua boleh bertanya
tp x semua mampu menolong memberi jawapan

so instead of asking
give guide and answer
but please dont brag yourself
see ya
Assalamualaikum

0 comments:

Post a Comment