Wednesday, April 28, 2010

USAHA = RAMA???????

Asalamualaikum, salam ukhwah buat saudara-saudaraku sekalian... sekian lama aku berhenti menulis blog kali ini saya bangkit dengan tajuk yang agak rapat dengan diri kita....kita sering mempersoalkan kegagalan kita... kadang-kadang kita ini masih lagi diumpamakan sebagai anak yang kecil menanti disuap... namun kita perlu sedar bahawa kita dijadikan di dunia ini sebagai khalifah yakni sebagai pemimpin sekurang2nya terhadap diri sendiri. jadi mari kita lihat mafhum dua ayat yang berikut


"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat. Sesungguhnya Aku akan jadikan di muka bumi itu khalifah." (Surah Al-Baqarah : 30)

" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

saya mulai dengan muqadimah di atas agar maksud yang saya ingin sampaikan seterusnya tidak di salah tafsir
kenapa saya bandingkan usaha dengan rama2???
analogi mudah, kajian telah dilakukan seandainya kita membantu rama-rama keluar dari kepompong nescaya rama-rama tersebut akan lemah dan akhirnya mati, tetapi rama-rama yang cantik dan kuat lahir dari usahanya sendiri keluar dari kepompong tersebut.

begitu juga dengan manusia kita perlu berusaha sendiri untuk menjadi insan yang berguna, kental serta berdaya saing. namun begitu kita perlu sentiasa merujuk kepada ilmuwan dan kepimpinan di atas.

akhir kata seandainya kita gagal jangan serik untuk bangkit kembali......

"orang yang tidak pernah jatuh tidak merasai nikmat berdiri"

0 comments:

Post a Comment